زمان و منابع آزمون آنلاین ادبیات فارسی

به نام خدا

با سلام.

قابل توجه همکاران محترم و سرگروه های عزیز آموزشی:

منابع تکمیلی و زمان برگزاری آزمون آنلاین(برخطّ) ادبیّات فارسی پایگاه کیفیّت بخشی کشوری، سال 93/ 92خدمت همکاران محترم در استان‌ها اعلام می گردد.

زمان: پنج شنبه 8 اسفند 1392 ساعت 8 صبح الی 13 همان روز.

منابع تکمیلی:

1- فارسی جدید التألیف پایه هفتم.

2- راهنمای تدریس پایه هفتم.(ضمناً فایل PDFراهنمای تدریس پایه ی هفتم در سایت دفتر تألیف کتاب های درسی گروه زبان و ادبیات فارسی، قابل دسترسی است.)

سیزده بدر

:c ​ ool::coo ​l:
ایرانیان سیزده بدر, جشن فارسی سنتی طبیعت را جشن می گیرند که همچنین پایان عید نوروز می باشد. 

سیزده بدر جشن طبیعت ایران باستان است که قدمت آن حداقل به 4000سال قبل برمیگردد و نشانگر آخرین روز از جشن سال نو ایرانی است. 

بر خلاف افسانه ی رایج عدد سیزده در فرهنگ فارسی نحس نمی باشد صرفا روزی است که برای جشن گرفتن انتخاب شده است. 

 

 



بر اساس باورهای سنتی, روز سیزدهم هر ماه متعلق به تیشتریه"Tishtrya" خدای باران الوهیت نیکخواه زرتشتی است که در ارتباط با باران های زندگی بخش و حاصلخیزی می باشد. 

بنا بر عقیده ی زرتشتیان, برای پیروزی خدای باران و نابودی شیطان خشکی, مردم بایستی خاطره ی تیشتریه"Tishtrya" را گرامی بدارند و از او تقاضای باران کنند. 

بنابراین در آخرین روز از جشن نوروز زمانی که زمین سبز میشود مردم در روز سیزدهم خانه هایشان را برای رفتن به نهرهای آب ترک می کنند و از تیشتریه "Tishtrya"تقاضای باران می کنند. 

جشن گرفتن با غذاهای سنتی,خوردن آجیل و انجام بازی های گروهی جزء لاینفک این مراسم شاد می باشد. 

گره زدن تیغه ها ی سبزه و آرزو کرن رسم دیگر این روز است.زمانی که گره زده میشود سبزه را به داخل آب می اندازند.اعتقاد بر این است که اگر گره بازشود بخت با شخص یار میشود و آرزوها برآورده میشود. 

بعضی از مردم در این روز کلک میزنند و دروغ میگویند و آن را دروغ سیزدهم مینامند که رسمی است شبیه به دروغ اول آوریل0 مردم همچنین ماهی قرمز را در برکه یا رودخانه رها میکنند که نماد آزادی است. 

 



در این روز خانواده های ایرانی همه در فضای آزاد ترجیحا در کنار چشمه های آب و مناطق سرسبز غذا میخورند.سیزده بدر آخرین روز از تعطیلات سال نو است.روز بعد روال زندگی از سر گرفته می شود.مدرسه ها و ادارات بعد از چهارده روز باز میشوند و زندگی به حالت طبیعی بر می گردد.

تا نبض خیس صبح

 تا نبض خیس صبح

آه در ایثار سطح ها چه شکوهی است
ای سرطان شریف عزلت
سطح من ارزانی تو باد
یک نفر آمد
تا عضلات بهشت
دست مرا امتداد داد
یک نفر آمد که نور صبح
مذاهب
 دروسط دگمه های پیرهنش بود
از علف خشک ایههای قدیمی
پنجره می بافت
مثل پریروزهای فکر جوان بود
حنجره اش از صفات آبی شط ها
پر شده بود


یک نفر آمد کتابهای مرا برد
 روی سرم سقفی از تناسب گلها کشید
عصر مرا با دریچه های مکرر وسیع کرد
میز مرا
زیر معنویت باران نهاد
بعد نشستیم
حرف زدیم از دقیقه های مشجر
از کلماتی که زندگانی شان در وسط آب می گذشت
فرصت ما زیر ابرهای مناسب
مثل تن گیج یک کبوتر ناگاه
حجم خوشی داشت
نصفه شب بود از تلاطم میوه
طرح درختان عجیب شد
 رشته مرطوب خواب ما به هدر رفت
 بعد
 دست در آغاز جسم آب تنی کرئ
بعد در احشای خیس نارون باغ
صبح شد
 

سوالات انشاو نگارش

متن سوالات انشا ونگارش پایه نهم                      دبیر مربوطه:خانم فرخی سرگروهادبیات ناحیه2

1- ادبيات را اصطلاحأ زبان ..................... يا ..........................مي نامند.

2- به داستان هايي كه حيوانات رفتار و گفتار و شخصيت هايي همچون انسان دارند......................گفته مي شود.

3- كدام يك از قالب هاي زير بيشتر به بيان احساس و عاطفه و فراق و جدايي و عشق و عرفان مي پردازد.

الف)قطعه                       ب)قصيده                                ج)غزل                                د)مثنوي

4- گفتار يك نفره كه مي تواند مخاطب داشته و يا نداشته باشه...........................است.

5-   در مصراع زير اركان تشبيه (ركن اول و دوم ) را مشخص كنيد.

    دل بي علم، چشم بي نورست.

6-   تركيب هاي وصفي و اضافي را مشخص كنيد.

     خداوند دل                         ميوه ي الوان                          آب هاي لطيف                       خانه ي خدا

7-   براي واژه هاي داده شده شبكه معنايي بنويسيد.(سه مورد)

آسمان                                                       شعله

8- عبارت نا تمام زير را با سه جمله كامل كنيد.(انسجام متن را رعايت نماييد)

      هميشه در اين انديشه ام....................

9- با استفاده از كلمات داده شده يك بند سه سطري بنويسيد.(خردمند-روشنايي چراغ)

 

    10- با كلمه ها و تركيب هاي زير با توجه به آنچه در كمانك آمده است جمله بسازيد.

     الف)فرهنگ(جمله نهي)             ب)شرارت آميز(جمله طنز آميز)                ج)جوان(جمله خبري)

موضوعات انشاء

از سه موضوع زير يكي را انتخاب كرده و درباره ي آن انشاء بنويسيد (حداقل در دوازده سطر بنويسيد)

«در نوشتن انشاء به انسجام متن، استفاده از آرايه هاي ادبي و نشانه هاي نگارشي مناسب توجه نماييد»

1)نقش تدبير و دور انديشي را در زندگي انسان بنويسيد.

2)جوانان ايراني براي پيشرفت در آينده چه وظيفه اي دارند؟

3)وظيفه يك دانش آموز در مدرسه و خانه و جامعه در راستاي تحقق عملي حماسه اقتصادي چيست؟

 

 

سوالات انشا و نگارش

1

هر گاه ويژگي هاي انسان را به غير انسان نسبت دهيم به آن...................... مي گويند.

5/0

2

كدام گزينه مي تواند جزء واژه هاي هم آوا مي باشد؟

1 )بهار                                      2)سفير                                   3)طناب                                  4)كلاس

5/0

3

با تركيب هاي زير جمله هاي تازه اي بنويسيد.

             سال هاي نوجواني (خبري)                                                                              درس بزرگ (عاطفي)

1

4

ويژگي مشترك انسان و كوه را در تشبيه زير بنويسيد.

انسان هاي با اراده همچون كوه در برابر سختي ها ايستادگي مي كنند.

1

5

ضرب المثل شتر در خواب بيند پنبه دانه يعني چه؟

1

6

با شبكه معنايي زير يك جمله بسازيد.

آسمان ، شب ، ستاره

1

7

زاويه ديد جمله زير را به سوم شخص تبديل كرده و بازنويسي كنيد.

قلب كوچكم را به چه كسي بدهم.

1

8

با تركيب هاي زير جملات ادبي بنويسيد.

نغمه ي شيرين:.................

قلب كوچك:....................

2

9

خاطره اي از پايان دوران ابتدايي در سه سطر بنويسيد.

2

10

از سه موضوع داده شده يكي را به اختيار انتخاب كرده و انشايي را بنويسيد.

1-   من مي توانم........................

2-   نوجواني زيباست چه كنيم تا زيبا تر شود.

3-   چگونه رفتار كنيم كه مورد احترام ديگران باشيم.

10

 

 

 

سر بلندي شما آرزوي ماست

سرگروه ادبيات ناحيه دو

سودابه فرخي 

سوالات انشا و نگارش

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. امام خمینی (ره)

سوالات انشا و نگارش پایه هفتم              دبیر مربوطه:آقای حسین نجفی سرگروه

ادبیات خوی

جاهای خالی را با پاسخ مناسب پر کنید:

الف) هرگاه ویژگی انسان را به غیر انسان نسبت دهیم .......................... می گویند.

ب) نثری که در آن نویسنده به زیبایی نوشته توجه دارد نثر .......................... می گویند.

ج) برای ارتباط با دیگران و بیان مقصود خود از ............................ استفاده می کنیم.

د) یکی از راه های پرورش ذهن خلاق ............................ است.

کدام یک از جمله های زیر ادبی و کدام یک زبانی می باشد؟

الف)حجره ای کوچک نصیب او شد.        ب)شمع امیدم را خاموش مکن          ج)نسیم مانند مادری مهربان است

با ترکیب زیر جمله ای تازه بنویسید:

طبیعت روستا (پرسشی)

با شبکه ی معنایی ( آسمان ، ستاره ، شب ) یک جمله بسازید.

 

با واژه ی «جوان» یک جمله ی زیبا بنویسید.

 

جمله ی ناتمام زیر را با استفاده از شیوه ی جان بخشی تا دو جمله ادامه دهید.

نمی دانم چرا ...

 

درباره ی ضرب المثل «به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید» ، یک بند بنویسید.

 

 

درباره ی روش های صحیح مطالعه دو سطر بنویسید.

 

نمره ی نگارش :...............         نمره ی انشا:................     نمره ی امتحان:.................

موفق باشید سرگروه ادبیات فارسی خوی 93 92                         نجفی

از موضوعات پیشنهادی زیر یکی را به اختیار انتخاب کرده و درباره ی آن انشایی زیبا بنویسید:

الف) درباره ی فایده ی علم آموزی انشایی بنویسید.

ب) نوجوانی زیباست ، چه کنیم زیباتر شود.

ج) راه های موفقیت در زندگی

 

سوالات انشاونگارش

شرح سؤالات انشا و نگارش پایه سوم راهنمایی                    دبیر مربوطه:آقای شیخی

سرگروه ادبیان سردشت

درستی یا نادرستی عبارات نوشته شده را مشخص نمایید.

1- عبارت «خدای مهربان توراشکر می گویم» دیالوگ است .                            درست       نادرست

2- استفاده ازقالب «نمايش نامه»و«داستان» از راه هاي معرفي شخصيّت ها است. درست       نادرست

عبارت درست را با علامت   ×    مشخص نماييد.

1-درعبارت«دل بي علم چشم بي نور است» کدام آرایه­ی ادبی به کاررفته است؟

الف)سجع                ب)تضاد                           ج)تلمیح                     د)تشبیه

2-كدام گزينه بخشي از« ادبيات حماسي» است؟

الف)ادبيات تعليمي         ب) ادبيات عرفاني               ج)ادبيات پايداري            د) ادبيات نمايشي

3-در کدام گزینه ترکیب وصفی وجود دارد؟

الف) دشمنان کوردل        ب) کمندآرزوها                     ج)مهدشیران                 د)دهان تانک ها

4-عبارت« هر چه در دل فرو آيد در ديده نكو نمايد» کدام آرایه به کار رفته است؟

الف) تضاد                ب) تلمیح                     ج)تشبیه                          د)سجع

1-گفت و گوی نویسنده با دیگران ............................... است.

2- هدف از شعر تعلیمی رسیدن به .......................................... است.

3- شرح مفصّل حوادث و زندگي شخصيّت ها ، تنوّع فضا، مكان و زمان از ويژگي هاي ............................... است.

4-هنر نويسندگان خوب و هنرمندان بزرگ در  نحوه­ي بيان ................................................. است.

جمله­ی « شب به آسمان  نگاه می کردم» را طوری بازسازی نمایید که صحنه­ی جدیدی خلق شود.

 

کدام واژه ها را درکنار هم قرار دهیم یک شبکه­ی معنایی درست می شود؟

نوجوان، غرور، آسمان، شوق، اميد ، انسان، بيابان

 

جملات زیر را به نثر امروزی بنویسید.

الف) هوای دل من در موافقت فرمان توست.

ب) مادر حسنك زني بود سخت جگر آور.

عبارت ناتمام زیر را تادوسطر ادامه دهید

با شنيدن طنين سرود جمهوري اسلامي................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

 

یک گفت و گوی درونی در حدود سه سطر بنویسید ودر آن از کلمات ( بهار، شكوفه، آسمان) استفاده کنید.

.........................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

در باره ی این پرسش فکر کنید و نظر خود را در سه سطر بنویسید   « برای حفظ دوستی ها چه باید کرد ؟»

 

 

درباره­ي شعر زير مطلبي زيبا بنويسيد

ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم/هيچ نه معلوم شد آه كه من كيستم

موج زخود رفته اي تيز خراميد و گفت/ هستم اگر مي روم گر نروم نيستم

 

 

 

درباره­ی تصویر زیر یک بند بنویسید.

 

 

 

 

درباره ي يكي از موضوعات زير انشايي زيبا بنويسيد

*اگر باران بودي دوست داشتي بر كجا بباري؟                           بسط و گسترش موضوع 3

* من خدا را سپاس مي گويم...                                                خلاقيت، ابتكار و نوآوري 2

*برنامه­ي من براي آينده                                                           ارتباط و همبستگي جملات2

                                                                                          رعايت نكات دستوري ونگارشي2

                                                                                                خوانايي و پاكيزگـــــي ورقه 1

سوالات انشاونگارش

شرح سؤالات انشا ونگارش هفتم                   دبیر مربوطه:آقای شیخی 

سرگروه ادبیات سردشت

درستی یا نادرستی عبارات نوشته شده را مشخص نمایید.

1- بهره گيري ازآيات،احاديث،اشعاروضرب المثل هاي متناسب برارزش نوشته مي افزايد.    درست     نادرست

2- اتفاق ها و حوادث ساده نمي توانند سرآغاز نوشتن يك خاطرة ماندگار باشند.           درست       نادرست

عبارت درست را با علامت   ×    مشخص نماييد.

1-درعبارت«من اينجا چون نگهبانم تو چون گنج» کدام آرایه­ی ادبی به کاررفته است؟

الف)مراعات نظير         ب)تضاد                      ج)تشخيص                     د)تشبیه

2-اساس بسياري از داستان ها، فيلم ها و آثار هنري ........................ است؟

الف)خاطره           ب) نامه نگاري               ج)توصيف            د) استفاده از تشبيه

3-درمتن(من قلب كوچولويي دارم،خيلي كوچولو،خيلي خيلي كوچولو)كدام عنصر زيبايي سخن به كاررفته است؟

الف) مراعات نظير           ب) تشخيص                ج)تشبيه                 د)تكرار

4-كدام گروه از كلمات شبكه معنايي تشكيل نمي دهند؟

الف) دست، پا ، سر         ب)نوجواني، رشد، شادابي         ج)آسمان، ستاره، ابر          د)مدرسه، كشور، دريا

 

1-استفاده از ..................... در نوشته باعث قوّت اثر و تأثير بخشي بيش تر بر خواننده مي شود.

2- براي خيال انگيز كردن نوشته ها مي توان از ..................................................... استفاده كرد.

3- نثري كه نويسنده به زيبايي نوشته ، توجّه فراوان دارد نثر........................................ است.

4- مي توان با استفاده از .................................................. بر اعتبار و ارزش كلام خود افزود.

واژة زير را به چه چيز هايي تشبيه مي كنيد(دو مورد)

علم و دانش مانند ........................................                      

 

در خصوص ضرب المثل«از هيچ دلي نيست كه راهي به خدا نيست» يك بند بنويسيد.

 

 

 

جمله هاي زباني زير را به جمله هاي ادبي تبديل كنيد

باران باريد.                                جملة ادبي:.................................................................................................

وقت بسيار ارزش دارد.                  جملة ادبي:.................................................................................................

 

عبارت ناتمام زیر را تادوسطر ادامه دهید

قطرة بارانم، دلم مي خواهد.......................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

يك بند بنويسيد و كلمه هاي ( اسلام، پيامبر، مهرباني، جهان) را در آن به كار ببريد.

.........................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

در بارۀ این عبارت فکر کنید و نظر خود را در دو سطر بنویسید  

سعديا مرد نكونام نميرد هرگز/مُرده آن است كه نامش به نكويي نبرند

 

 

حكايت درهم ريختة زير را مرتب كنيد

صاحبدلي بر او گذشت                                 1)

گفت سبحان الله                                        2)

از بي دست و پايي گريختن نتوانست                3)

دست و پا بريده اي هزار پايي را بكُشت             4)

با هزار پاي كه داشت                                   5)

چون اجلش فرا رسيده بود                             6)

دربارۀ تصویر زیر یک بند بنویسید.

 

 

 

دربارۀ يكي از موضوعات زير انشايي زيبا بنويسيد

*اگر كبوتر بودم                                                             بسط و گسترش موضوع 3

* دوست دارم به خالق اين همه زيبايي بگويم كه...                       خلاقيت، ابتكار و نوآوري 2

*يكي از زيبايي هاي آفرينش را توصيف كنيد                                ارتباط و همبستگي جملات2

                                                                                          رعايت نكات دستوري ونگارشي2

                                                                                                خوانايي و پاكيزگـــــي ورقه 1

سوالات املا

متن سوالات املای فارسی هفتم                           دبیر مربوطه:خانم سودابه فرخی

واژه صحيح را با توجه به معني جمله در جاي خالي قرار دهيد.

مسلمانان دو ماه محرم و .................. را گرامي مي دارند.   (صفر-سفر)

فعل جمله اي كه ما را از انجام دادن كاري باز مي دارد.................... نام دارد.

با حروف زير دو كلمه بنويسيد كه ارزش املايي داشته باشد.

م ، ح ، ر ، ز ، ت ، ي                   .......................                                     ........................

جدول زير را كامل كنيد.

 

 

خواهد نوشت

 

خواهيد نوشت

 

گزينه هاي صحيح را مشخص كنيد.

الف)كدام واژه با توجه به معناي آن غلط املايي دارد؟

1)مذلت :خواري                 2)سپاس گزار:شكر گزار              3)سيف:تابستان                4)تفته:گداخته

ب)كدام كلمه فقط به يك تشديد نياز دارد؟

1)موفقيت5                         2)اقليت 5                             3)صميميت 5                       4)جديت5

ج)در جمله ي «هنر چشمه ي زاينده است» مسند كدام است؟

1)هنر5                               2)چشمه5                             3)زاينده5                       4)چشمه ي زاينده5

د)نهاد را در جمله ي زير مشخص كنيد.

همه ي معلم ها دانش آموزان را دوست دارند. ....................

جاهاي خالي را با جواب هاي صحيح پر كنيد.

الف)بن ماضي و بن مضارع(رفتن) به ترتيب عبارتند از:.................. و ..................... .

ب)ما ديروز ......................... را ديديم كه به خانه مي رفت (ضمير مناسب بياوريد).

در متن زير غلط هاي املايي را پيدا كنيد و بنويسيد.

به ملك و دولت دنيا اعطماد نيست يا دزد به يك بار ببرد يا خاجه به تفاريع بخورد.امير كبير لايغ و دلسوز بود.

سوالات املا

متن سوالات املای فارسی سوم راهنمایی             دبیر مربوطه:سودابه فرخی 

1- با توجه به املاي واژه ها املاي كدام گزينه نادرست است؟

     الف) نحيف:لاغر5            ب) نسرت:ياري5                   ج) مستور:پوشيده                       د) اساس:پايه5

 2- در كدام گزينه غلط املايي وجود ندارد؟

الف) ذلال پرهيز- صنع 5                                           ج) كوشندگي قابليت تحليل 5

ب)قريهه- قوس قزح- زرين 5                                         د)عاقل- تخصص- ستاره گان5

3- در عبارت «آنان كه ياد آن مقاومت عظيم را در دل محفوظ داشته اند، پير شده اند و پيرتر»

فعل جمله سوم حذف شده است.                         الف) ص                             5ب) غ5

4- شعري كه بيشتر به بيان احساس و عاطفه ، فراق و جدايي و عشق و عرفان مي پردازد......................... مي گويند.

5- فعل ماضي استمراري قديم ( آمدندي) را در فارسي امروز به شكل.........................به كار مي رود.

6- املاي صحيح كلمات را در جاي خالي بنويسيد.

الف)تنهايي از دشوارترين......................است.   (مصائب- مصاعب)

ب)در محاوراتي كهبه حضور او ميان دو كس رود ........................... ننهايد.    (خوض- خوظ- خوز)

7- در مقابل هر قسمت پاسخ خواسته شده را بنويسيد.

الف) معصيت (مترادف):                                                            ب) غمناك (متضاد):

8- در متن زير چهار غلط املايي وجود دارد آن را پيدا كنيد و صحيح آن ها را در محل پيدا شده بنويسيد.

الف) و از جمال صورت قصر و بسياري قلامان و صرير ملك وي هيچ خبر ندارد.

ب) چشم باز كن تا اعجايب بيني كه مدحوش و متحير شوي.

1-.................................        2-................................      3-...................................    4-...............................

9- جدول مقابل را كامل كنيد.

 

نهاد

قيد

متمم

فعل

نصيرالدين، ديروز از كوچه گذشت

 

 

 

 

10- هركلمه را به معناي مربوط به خود وصل كنيد (يك معني اضافه است)

معارج                                         گمارده شده

ملاطفت                                      مهرباني

منصوب                                       معراج

                                                 نردبان